Blog
7 tips: Wat kan jij als ondernemer leren van Oprah (blog)
24 juni 2011
Geschreven door Martine Chambone van Finch & Sparrow
Enkele weken geleden, was het een feit. De laatste uitzending van de Oprah Winfrey Show, het einde van een tijdperk, van een inspiratiebron voor velen. In een artikel van Inc.com verscheen een aantal mooie inzichten die Oprah uitmuntend toepastte en waar wij als ondernemers veel van kunnen leren. Ik heb de vrijheid genomen ze hier voor je te vertalen.
Oprah’s vertrek van TV laat weer luid en duidelijk zien aan ondernemers hoe je een merk opbouwt, je toptalent aantrekt en stopt als het moment daar is.
Zoals ik zelf altijd zeg: ‘Een sterk merk werkt!’
Na 4560 shows, zegt de koningin van de talkshow haar horde fans gedag. Haar laatste shows werden gekenmerkt door verrassingsbezoekjes van de groten der aarde, tenminste in de entertainment industrie. De kijkcijfers explodeerden tijdens de laatste aflevering waar maar liefst 18 miljoen mensen naar hebben gekeken. En dit aantal zal nog toenemen als ook het buitenland toestemming tot uitzending krijgt. Het is nog niet veel anderen gelukt dit soort aantallen te bereiken tijdens hun vertrek, dus velen vragen zich af: ’Hoe bouw ik aan mijn een merk Oprah-stijl?’
Hier lees je een aantal tips die we kunnen leren van Oprah’s internationale succes.
1. Geef je fans/klanten ‘the royal treatement’: Zoals ieder sterk merk, heeft ook Oprah haar fans altijd gewaardeerd en deelgemaakt van haar succes. In haar “Oprah’s Favorite Things” afleveringen, deed ze dat letterlijk. Van croissants tot auto’s, ze overlaadde haar fans met kado’s. Een belangrijke les voor ondernemers, onverwachte verrassingen maken van een goede klant een loyale klant. In een van mijnandere blogs, schreef ik daar ook al over.
2. Neem risico’s en zorg dat je aandacht krijgt. In 1988, nodigde Oprah een groep neo-Nazi’s uit om hun opwachting te maken in een van haar shows. Hoewel ze later aangaf spijt te hebben van deze keuze, gaf deze uitzending haar de internationale exposure waar ze op dat moment behoefte aan had. Ze liet iedereen zien dat ze niet bang was om risico’s te nemen en haar ogen niet sloot voor de ontwikkelingen om haar heen. Natuurlijk moet je als ondernemer dicht bij jezelf blijven maar durf eens uit je comfort zone te stappen, durf boven het maaiveld uit te komen, laat jezelf zien!
3. Blijf jezelf als ondernemer ontwikkelen. Oprah startte haar carrière in 1983 tijdens een slecht bekeken ochtend talkshow, AM Chicagro. Toch wist ze haar momentum te pakken en sinds die tijd heeft ze haar imperium steeds verder uitgebouwd met natuurlijk haar eigen TVshow, O: The Oprah Magazine (gelanceerd in 2000), haar OWN television network (opgericht in 2011), en natuurlijk apps voor haar magazine en haar TV show. Blijf werken aan je merk, sta niet stil, droom verder, blijf je klant verrassen en verrijken.
4. Laat de mens achter de onderneming zien. De tijd dat we ons verschuilden achter logo’s, obligate visies en onpersoonlijke drijfveren, ligt ver achter ons. Kijk maar naar Oprah! Alles heeft ze verteld, met als meest opvallende openbaring haar verhaal dat ze als jong meisje van 9 seksueel werd misbruikt door een van haar ooms. Hoewel ik ondernemers niet adviseer zo ver te gaan, is er toch een belangrijk les uit te leren. Transparantie en openheid in jouw onderneming geeft je klanten een gevoel van vertrouwen. Zeer belangrijk!
5. Zorg dat je gewaardeerde ondernemers aan je zijde krijgt. Buiten de Oscars, zijn er maar weinig andere evenemeneten waar zoveel ‘sterren’ hun opwachting hebben gemaakt als bij de verrassings-afscheid-show als eerbetoon aan Oprah Winfrey. Deel van Oprah’s succes is de steun die zij altijd gaf en kreeg van celebrities. Haar open, eerlijke en recht door zee manier van interviewen maakt dat zij de concurrentie ver achter zich wist te laten. ”You have given me love, support, wisdom and, most of all, the truth,” aldus Maria Shriver tijdens de laatste Oprah uitzending. Geef de juiste mensen hun podium, blijf zakendoen met open vizier, creëer een positief netwerk om jezelf heen. Verhoog je gunfactor!
6. Word een richtinggever. Time magazine interviewde Craig Garthwaite, een professor op Northwestern University’s Kellogg School of Management en een erkend Oprah expert, over Oprah’s success en marketing. Hoe enorm is haar invloed? “Bijvoorbeeld, romanschrijfster Anna Karenina verkocht 11648 exemplaren in de 12 weken voordat haar boek werd opgenomen in Oprah’s Book Club,” zegt Garthwaite. “In de 12 weken nadat ze deel was geworden van de Book club verkocht Anna Karenina 643.122 boeken. Een toename van maar liefst 5421 procent.” Als men jouw mening vertrouwd, jouw merk geloofd en geliefd is, zal je verkoop moeiteloos verlopen. Werk daar aan!
7. Weet wanneer het tijd is om te stoppen. Na 25 jaar, heeft Oprah besloten het doek te sluiten en wil zij zich gaan richten op haar eigen television network, OWN. De belangrijkste boodschap voor ondernemers: Durf schaarste te creëren, durf te stoppen op je hoogtepunt.
Delen: